tirsdag den 28. september 2010

Opgaver til pæd den 28/9 2010

(nederst s. 107 og 114 i grundbogen)
Del 1:
I samarbejde med andre professionelle skal den professionelle sikre fornyelse og udvikling af velfærdsydelserne
– Men hvad er der reelt behov for i dag hos jeres målgruppe?
- Og hvad er den professionelles rolle i den sammenhæng?

Del 2:
Hvilken forståelse har I af jeres rolle i forhold til målgruppen, og hvilken forforståelse har andre af deres forhold til samme målgruppe?
Hvorfor kan det være svært for den professionelle at løfte blikket og stille sig åben over for andre fagpersoners måde at arbejde med målgruppen på?

Del 1.I min målgruppe, som i casen er teenager er der brug for professionelle, som har kompetencer til at arbejde med denne målgruppe. Målgruppen har brug for professionelle, som har empati og forstår at engagere sig i de unges verden og har en viden om, hvad der foregår og ud fra den viden kan iværksætte aktiviteter, som målgruppen finder interessant.

Del 2. Vi skal have en forståelse for målgruppen. Give plads til ny viden, for at udvikle både os professionelle og målgruppen. Vi skal sørger for at være opdateret med målgruppen og kunne udfordre dem både socialt og fagligt. For at skabe trygge rammer, hvor det sociale fællesskab udvikles.

Vi fokusere på både på det enkelte barn/ung og hele målgruppen.
Andre professionelle i andre professioner har ikke samme indgangsvinkel til målgruppen, fordi det som regel er ensbetydende med et specifikt problem hos et barn/ung at de professionelle er der. De er der for at løse problemer. I sjældent tilfælde er det hele målgruppen, som har behov for professionel hjælp af de andre professioner.

Spørgsmål fra pawerpoint
Lav en liste over de tværprofessionelle partnere som er relevante at inddrage i arbejdet med din case.
Hvad ved du om den rolle, som andre professionelle spiller/kan spille for målgruppen?
Hvad ved du om den rolle, som forældre/værger og andre ikke professionelle spiller/kan spille for målgruppen?
Hvad vil du konkret spørge de andre professionelle om, og hvorfor lige netop disse spørgsmål?
Din rolle som professionel
Hvilke værdier er din indsats funderet på
Hvilken sammenhæng er der mellem dine værdier og den konkrete indsats i praksis?


Grundbog A. Højholdt, side 102 & 115

Svar på spørgsmålene

Sundhedsplejerske- pædagog

Sundhedsplejersken kan spille en meget stor rolle for barnet opvækst, da hun følger barnet fra starten, helt op til barnet er ca. 3 år og der ved giver tryghed og omsorg og genkendelighed til barnet, barnet kommer meget tidlig til at genkende sundhedsplejersken, men det giver også tryghed til barnets forældre og sundhedsplejersken kan give meget til vuggestuen, da hun jo kender barnet godt.

Forældrene har også en meget stor rolle, da det jo er deres barn og har meget at byde ind med. De ser barnet fra en helt anden vinkel, men er også en vigtig sparringspartner for de professionelle ,da det hele jo skal gå igennem forældrene, hvis der er nogle problemer eller noget man vil afprøve med barnet.

Spørgsmål til pædagog og sundhedsplejerske.
Bliver man undervist nok i tværfagligt arbejde på uddannelsen?
Kunne jeres samarbejde være bedre eller er det godt som det er?
Hvordan forgår det når der er et barn, der skal til at starte i vuggestue?
Hvis det er et barn, som ikke rigtig er med i udvikling hvad gør man så?
Hvor meget arbejder sundhedsplejersken og pædagogen sammen?
Hvis nu en sundhedsplejerske / pædagog ved at der er nogle problemer med et barn kontakter hun så vuggestuen / sundhedsplejersken og fortæller om dette?
Hvis der opstår problemer med et barn i en vuggestue, kontakter pædagogen så sundhedsplejersken?
Når et barn er startet i vuggestuen kommer sundhedsplejersken så i institution og følger barnet? (vis ja hvor længe følger man så barnet)?
Skal i kontakte forældrene hvis sundhedsplejersken og pædagogen samarbejde om et barn?
Hvis et barn har svært ved at starte i vuggestuen kan det så skyldes at samarbejdet ikke er godt nok eller hvad?
Har i nok tid til at kunne arbejde sammen om de enkelte børn?
Er det på grund af tidspres, at i måske ikke når nok omkring det enkelte barn?

5)
Med min erfaring med børn får jeg straks øje på, at der er et barn der ikke har det godt og vil gerne gå i dybden med problemet. Gå ind og se om jeg kan gøre en forskel ved at gå ind og møde barnet i øjenhøjde og finde ud af, hvad det er der skyldes, at barnet har det sådan.

Jeg mener at jeg har så meget erfaring bag mig, at jeg kan gå ind og afprøve nogle af de ting jeg kan og har erfaring med. Måske gå ind og støtte barnet i noget af det, som barnet har svært ved og gør at hverdagen er svært for barnet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar