Case 1
I en vuggestue på landet.
I en vuggestue på landet, skulle Thea på 9 måneder, starte i vuggestue, Thea havde det meget svært med at finde sig til rette, det meste af tiden var hun meget utryg og ked af det. Hun er ikke særlig god til at spise og motorisk er hun heller ikke rigtig med, hun er ikke begyndt at kravle og hvis man prøver at stille krav til hende fx når hun skal spise m. m, bliver hun meget sur og ked af det og har meget svært ved at bryde det igen. Hun har det bedst hvis hun kan få lov til at sidde i sin høje stol og bare få lov til at være for sig selv, hvor der ikke er nogen der kommer for tæt på og hvor der ikke er for mange omkring hende. Nu har Thea gået i vuggestuen i ca. 3 måneder og det er ikke blevet ret meget bedre så vi er meget bekymret for Thea, om Theas sociale udvikling forløber normalt? Så pædagogerne holder et møde og beslutte at de vil kontakte sundhedsplejersken.
Interviewet til Sundhedsplejerske og pædagog
Vi er pædagog merit studerende fra Randers. Vi har fået til opgave at vi skal lave en skriftlig opgave om tværfagligt arbejde og hvor vi skal finde ud af sammenarbejdet mellem to professioner da jeg har valgt at skrive om en episode i en vuggestue er det efter min mening oplagt at undersøge en pædagog og en sundhedsplejerskes tværfagligt sammenarbejde, om de nye børn der skal til at starte i en vuggestue og derfor er det at jeg gerne vil interviewe dig.
Interviewet tager ca. 20-30 min og så vil jeg lige høre dig om, om det er i orden at vi optager under interviewet og selvfølgelig er det anonymt.
Spørgsmål til pædagog og sundhedsplejerske.
1) Bliver man undervist nok i tværfagligt arbejde på uddannelsen?
2) Kunne jeres samarbejde være bedre eller er det godt som det er?
3) Hvordan forgår det når der er et barn, der skal til at starte i vuggestue?
4) Hvis det er et barn, som ikke rigtig er med i udvikling hvad gør man så?
5) Hvor meget arbejder sundhedsplejersken og pædagogen sammen?
6) Hvis nu en sundhedsplejerske / pædagog ved at der er nogle problemer med et barn kontakter hun så vuggestuen / sundhedsplejersken og fortæller om dette?
7) Hvis der opstår problemer med et barn i en vuggestue, kontakter pædagogen så sundhedsplejersken?
8) Når et barn er startet i vuggestuen kommer sundhedsplejersken så i institution og følger barnet? (vis ja hvor længe følger man så barnet)?
9) Skal i kontakte forældrene hvis sundhedsplejersken og pædagogen samarbejde om et barn?
10) Hvis et barn har svært ved at starte i vuggestuen kan det så skyldes at samarbejdet ikke er godt nok eller hvad?
11) Har i nok tid til at kunne arbejde sammen om de enkelte børn?
12) Er det på grund af tidspres, at i måske ikke når nok omkring det enkelte barn?
Hej Lene
SvarSletNu har jeg kigget på dine interview spørgsmål, og jeg syntes de kommer godt ind omkring det tværfaglige samarbejde. Håber så et pædagogen og sundhedsplejerskern kan komme med nogle konstruktive svar, som du videre kan bruge som reflektione i din opgave.